Varukorg (0) 0 Varukorg

Din varukorg värkar tom!

Tack! Dina inköpslista har lagts till i varukorgen

Gå till varukorg
ABO:ER I FOKUS
© Shutterstock

Tapoja rentoutua kotona ilman näyttöruutua

Liiketoiminta

5 vaihtoehtoa Netflixille, joilla selviät pitkistä viikoista kotona

Jumiutuminen kotiin ilman normaaleja mahdollisuuksia lähteä ulos seurustelemaan saa helposti viettämään tuntikausia ruudun edessä. Me yritämme tietoisesti rajoittaa lasten ruutuaikaa, mutta eräiden tutkimusten mukaan aikuiset viettävät keskimäärin 11 tuntia tuijottaen ruutua. Ja tämä oli koronavirusta edeltävässä ajassa, ennen kuin tärkeimpiä yhteyksiämme ulkomaailmaan olivat videokeskustelut, sosiaalinen media ja ryhmäviestisovellukset. Liiallinen ruutuaika voi aiheuttaa silmien rasittumista, päänsärkyjä ja uniongelmia muiden terveysongelmien lisäksi.

Töpselin irrottaminen muutamaksi tunniksi päivässä ja jonkin luovan tai käytännöllisen tekeminen voi parantaa mielentilaasi ja elvyttää itsetuntosi. Tässä on vain muutamia ehdotuksia, jotka saavat sinut pois sohvalta suoratoiston ja TV:n katselun parista.

  1. Lue kirja – Kun me kaikki olemme eristäytyneinä koteihimme, se on hyvä mahdollisuus uppoutua toiseen maailmaan ja lukea kirjat, jotka on ollut tarkoitus lukea (tai kuunnella äänikirjana). Halusitpa lukea uudelleen vanhan suosikin, käydä muutaman klassikon kimppuun tai käydä läpi sanomalehden bestsellerlistan, uppoudu nojatuoliin, avaa opus ja nauti. Jos haluat tehdä siitä sosiaalista, miksi et järjestäisi Zoom-kirjakerhoa kavereiden ja perheen kanssa? Ja jos kirjastosi on hieman rajoittunut, tutustu paikallisiin ja kansainvälisiin ilmaisten e-kirjojen ja äänikirjojen tarjoajiin. Vinkki: Löydät ilmaisia kirjoja Google Play Kaupan Suosituimmat maksuttomat -osiosta ja Apple Booksista.

  2. Opettele uusi taito – mielellään jotain, jota voit tehdä käsilläsi, kuten maalata, soittaa instrumenttia, leipoa tai tehdä käsitöitä, jotta pääset flow-tilaan. Positiivisuuden psykologi Mihály Csíkszentmihályi keksi termin flow-tila kuvaamaan uppoutumista johonkin tehtävään. Kirjassaan Flow – elämän virta: Tutkimuksia onnesta, siitä kun kaikki sujuu hän sanoo, että flow on ”tila, jossa ihminen on niin uppoutunut tehtävään, että millään muulla ei tunnu olevan väliä.” Ihanteellinen nykyiseen ilmapiiriin!

    Lapsetkin voivat osallistua. Jos etsit helppoja käsitöitä, tutustu näihin ladattaviin PDF-tiedostoihin, joita lapset voivat kokeilla. Voit auttaa lapsia leikkaamaan ja liimaamaan Perfect Harmony -perhosen.

  3. Istuta jotain – vaikka sinulla ei olisi puutarhaa, kotisi voi hyötyä parvekelaatikosta tai huonekasveista. Tutkimusten mukaan kasvit parantavat ilmanlaatua ja kosteustasoa, vähentävät stressiä ja lisäävät tuottavuutta. Mehikasvit ovat vain vähän hoitoa tarvitsevia kasveja, jos et ole varma viherpeukalostasi. Myös viirivehkat ovat helppohoitoisia ja tarvitsevat vain vähän valoa, kohtalaisen lämpötilan ja kosteaa multaa.

  4. Tee loppuun keskeneräiset nikkarointityöt – ovikellon kiinnittämisestä kirjahyllyn pystyttämiseen: olet luvannut tehdä sen, kun sinulla on hieman enemmän aikaa, joten tässä on tilaisuutesi. Jos olet jo kokenut nikkaroija, nyt on oikea aika hoitaa kaikki tehtäväluettelon kohdat ja kokea saavutuksen tunne ja ansaita pisteitä asuintovereilta. Mutta jos et ole kovin hyvä vasaran tai sähkötyökalujen kanssa, kannattaa ehkä odottaa omaehtoisen eristäytymisen päättymistä ennen minkään liian kunnianhimoisen aloittamista…

  5. Aloita uusi projekti – tee perheen valokuva-albumi tai harjoita marittamista komeroissa ja romulaatikoissa. Muodosta perheside. Opettele uusi kieli. Haasta itsesi varaamaan 20 minuuttia päivässä uudelle projektillesi, niin saatat yllättyä siitä, miten paljon saat aikaan.

Katso lisää vihjeitä ja vinkkejä Amway, yhdessä kotona -sisällöstä.

Aiheeseen liittyvää

Tee itse kylpyläpäivä

ARTISTRY

Mer

Ei pelkästään viherpeukaloille!

Vitamiinit ja ravintolisät

Mer

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Cookies är filer som lagras i din webbläsare och används av de flesta webbplatser för att anpassa din webbupplevelse.

Genom att fortsätta att använda vår webbplats utan att ändra inställningarna, samtycker du till vår användning av cookies.

Jag förstår