Varukorg (0) 0 Varukorg

Din varukorg värkar tom!

Tack! Dina inköpslista har lagts till i varukorgen

ABO:ER I FOKUS
© Getty Images

Boomereista zoomereihin: katsaus sukupolviin

Hyvinvointi

Milleniaalit, boomerit, zoomerit, X-, Y- ja Z-sukupolvet – olet kuullut nämä sukupolvitermit, mutta mitä ne tarkoittavat? Tässä artikkelissa annetaan yleiskuva tämän päivän neljästä pääsukupolvesta.

Sukupolvi, johon synnytään, määrittää enemmän kuin vain iän, se muokkaa vääjäämättä myös osia identiteetistä. Esimerkiksi milleniaalisukupolvi kasvoi 1980- ja 1990-luvuilla tiedon aikakaudella, mikä tarkoittaa, että he ovat tottuneet saamaan tietoa nopeasti ja mukavasti. X-sukupolvi kasvoi 1960- ja 1970-luvuilla, kun molemmat vanhemmat kävivät töissä (jotain, mitä aiemmat sukupolvet eivät olleet kokeneet), joten heistä tuli erittäin neuvokkaita ja itsenäisiä, koska he olivat usein yksin kotona.

Alla on katsaus tämän päivän neljään pääsukupolveen: Z-sukupolveen, milleniaaleihin, X-sukupolveen ja boomereihin. Tarjoamme yleiskuvan niiden ominaisuuksista, terveyteen liittyvistä tarpeista ja siitä, mitä ne haluavat ravintolisiltä.

Boomerit (1946–1964)


179 miljoonaa ihmistä Euroopassa (22 % vähintään 25 vuotta täyttäneestä väestöstä)*
Yli 70 % on käyttänyt ravintolisiä viimeisen 12 kuukauden aikana**

Tämän sukupolven, joka sai nimensä sodanjälkeisestä syntyvyyden noususta, ihmiset ovat saavuttamassa eläkeiän. Toisin kuin heidän vanhempansa, useimmat boomerit päättävät jatkaa työntekoa perinteisen eläköitymisen sijaan. Tämän takia boomerit elävät aktiivista elämää, joka on täynnä perhe-, kaveri- ja työsitoumuksia. He välittävät enemmän terveenä ikääntymisestä ja energiansa säilyttämisestä kuin heidän vanhempansa samanikäisinä.

Tärkeimmät terveyteen liittyvät huolenaiheet: ikään liittyvät ongelmat, kuten korkea verenpaine, nivelten ja silmien terveys ja henkisen terävyyden säilyttäminen. Tämän sukupolven ihmiset pitävät tuotteista kuten Nutriway™ Double X , Nutriway™ Omega-3 Complex ja Nutriway™ Cal Mag D Plus .

© Getty Images

X-sukupolvi (1965–1980)


172 miljoonaa ihmistä Euroopassa (21 % vähintään 25 vuotta täyttäneestä väestöstä)*
Yli 70 % on käyttänyt ravintolisiä viimeisen 12 kuukauden aikana**

X-sukupolvea kutsutaan usein keskimmäisen lapsen sukupolveksi, koska se on vanhempien boomerien ja nuorempien milleniaalien välissä. Tämä sukupolvi oli ensimmäinen, joka näki työssäkäyvien äitien määrän kasvavan, joten lapsina he olivat enemmän vastuussa itsestään kuin aiemmat sukupolvet. Tämä teki heistä erittäin itsenäisen ja neuvokkaan joukon, joka todennäköisemmin korjaa jotakin itse avun pyytämisen sijaan. X-sukupolvi näki myös dieetti- ja kuntoilutrendien nousun. He ovat huolissaan ikääntymisestä hyvin, aktiivisena pysymisestä ja puhtaasta syömisestä (vähemmän hiilihydraatteja, rasvaa ja gluteenia).

Tärkeimmät terveyteen liittyvät huolenaiheet: yleiset ongelmat, kuten selkä- ja niskakipu, väsymys ja voimattomuus. He pitävät ravintolisistä, joiden he uskovat auttavan pysymään terveenä ja energisenä, kuten Nutriway™ Vitamin B Plus , Nutriway™ All Plant Protein ja Nutriway™ Balance Within .

Millenniaalit/Y-sukupolvi (1981– 1996)


172 miljoonaa ihmistä Euroopassa (21 % vähintään 25 vuotta täyttäneestä väestöstä)*
Yli 80 % on käyttänyt ravintolisiä viimeisen 12 kuukauden aikana**

Tämän päivän toiseksi suurin sukupolvi, milleniaalit, kasvoi Internetin kanssa. Teknologiaa osaavina he ovat yksi ensimmäisistä työelämään siirtyvistä sukupolvista, joka tietää enemmän uudesta teknologiasta kuin monet vanhemmat työtoverit. Milleniaaleilla on ollut vaikeuksia saada vankka jalansija urapolulla johtuen siitä, että boomerit eivät jää eläkkeelle, ja vuoden 2008 maailmanlaajuisesta finanssikriisistä. Tämän takia monella milleniaalilla on yksi tai kaksi työtä plus sivutöitä, kuten käsitöiden myymistä, verkkovalmennusta, freelance-työtä yms. Mitä ostamiseen tulee, milleniaalit ovat enemmän kiinnostuneita mukavuudesta ja rahan säästämisestä. He haluavat brändejä, jotka tarjoavat paljon mukavuutta alhaisimpaan hintaan.

Tärkeimmät terveyteen liittyvät huolenaiheet: liittyvät enemmän yleiseen hyvinvointiin ja vastustuskykyyn, kuten stressin, väsymyksen ja uupumuksen helpottamiseen. He keskittyvät voimakkaasti näyttämään hyvinvoivilta. X-sukupolveen ja boomereihin verrattuna he etsivät aktiivisesti vaihtoehtoisia muotoja, jotka ovat tehokkaita, maukkaita ja käteviä, kuten karkit, täydennetyt juomat tai nopeasti sulavat jauheet.

Lisäksi milleniaalinaiset ovat iässä, jossa he harkitsevat äitiyttä tai ovat jo äitejä ja saattavat hyötyä erikoistuotteista .

© Getty Images

Z-sukupolvi (1997–2012)


138 miljoonaa ihmistä Euroopassa (16 % vähintään 25 vuotta täyttäneestä väestöstä)*
Yli 78 % on käyttänyt ravintolisiä viimeisen 12 kuukauden aikana**

Tämän artikkelin nuorimpana sukupolvena useimmat Z-sukupolveen kuuluvat (”zoomerit”) ovat astumassa työelämään. He ovat hyvin aktiivisia yhteiskuntaan ja ympäristöön liittyvissä asioissa. Milleniaalien tavoin Z-sukupolvi on uskomattoman taitava teknologian kanssa ja pystyy todennäköisesti korjaamaan oman kannettavan tietokoneensa huoltoon viemisen sijaan. He ovat rodullisesti ja etnisesti monimuotoisempia kuin mikään aiempi sukupolvi, ja heistä on tulossa myös kaikkein koulutetuin. Tästä syystä Z-sukupolvi ei halua altistua liialle informaatiolle. He haluavat tietää vain tärkeimmän.

Tärkeimmät terveyteen liittyvät huolenaiheet: mielenterveys- ja uniongelmat ovat tärkeimpiä. He ovat huolissaan siitä, miten heidän terveytensä ja ruokavalionsa vaikuttavat kumpaankin. He etsivät tuotteita, joilla on nopea vaikutus ja miellyttävä muoto.


*Euromonitor International, 2020, ryhmä = Euroopan koko vähintään 20 vuotta täyttänyt väestö
**Ipsos, 2020, 6 Euroopan maata, Turkki ja Australia

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Cookies är filer som lagras i din webbläsare och används av de flesta webbplatser för att anpassa din webbupplevelse.

Genom att fortsätta att använda vår webbplats utan att ändra inställningarna, samtycker du till vår användning av cookies.

Jag förstår